angst, depression, stress

Hold øje med tegnene på stress, depression og angst


Banken for brystet, svedige håndflader, træthed. Symptomerne kan være mange, men hvornår ved du egentlig om det er stress, depression, angst eller bare helt almindelige følelser?

Går du med følelsen af at du har en dyne over hovedet, og har du svært ved at få dig selv ud af sengen om morgenen – så er det god idé at være opmærksom på om du lider af en af disse psykiske lidelser. Når man selv står i situationen, kan det ofte være svært at stoppe op, og mærke efter hvad man fejler. For når man har meget andet at tænke på, så er der ikke noget at sige til at man ikke har overskud til at vurderer, om man har brug for hjælp, eller om det vil gå over af sig selv.

 

Den her artikel skal være med til at gøre dig opmærksom på tegnene på stress, depression og angst, så du ikke skal gå og være i tvivl om du har brug for hjælp, hvis du begynder at føle at tingene forandrer sig, og du mangler overskud i hverdagen. For bliver du ramt af en af disse lidelser, så er det bedst at få hjælp så tidligt i forløbet som muligt.

Stress – vær opmærksom på tegnene og deres varighed

Vi lever i dag i en verden hvor stress rammer flere og flere, men hvordan kan du vide om du er ramt af stress, og ikke bare lidt bekymringer der går over af sig selv igen? Du skal særligt være opmærksom 3 former for symptomer – og udover dette skal du være opmærksom på deres varighed.

 

Det første du skal være opmærksom på, er de fysiske symptomer, måske begynder du oftere at have hjertebanken og indre uro, følelsen af at du ikke rigtig kan slappe af, men at kroppen, hele tiden, er i en form for alarmberedskab. Det kan også være at du oftere og nemmere får infektioner og bliver syg, herunder kan du opleve forbigående mavesmerter og hovedpine.

 

Dernæst skal du være opmærksom på de psykiske symptomer. Måske oplever du at du ikke har lyst til de ting du havde før, at du ikke føler overskud til selv små ting i hverdagen, måske bliver du mere irritabel, og føler dig mere træt end normalt. Du kan måske skyde skylden på den dårlige søvn, eller din partner, men alligevel har du en følelse af at hvis du havde være lidt mere frisk, så ville du ikke reagere sådan – men du er i en form for boble, du har svært ved at komme ud af.

 

Til sidst er der de adfærdsmæssige symptomer. Du bliver mere irritabel og måske lidt mere aggressiv. Du bliver mere ubeslutsom, og du har sværere ved at koncentrere dig når du sidder foran en opgave, eller taler med din partner, barn eller ven.

 

Oplever du disse symptomer, kan det være tegn på kortvarig stress, som vil gå over når du har sovet. Men oplever du disse symptomer i en hel uge, så er det tegn stress, og så er det en klog idé at søge hjælp fra en psykolog – da stress kan skyldes rigtig mange ting i hverdagen. Får du ikke hjælp, så vil symptomerne bare tage til, og du vil få endnu sværere ved at komme ud af den onde cirkel.

Depression – vær opmærksom på tegnene og deres varighed

Depression er en vedvarende følelse af nedtrykthed, nedsat interesse og lyst, og en øget tendens til at være træt og uden energi. Herudover så kan du have nedsat selvtillid, skyldfølelse, tanker om selvmord, svært ved at koncentrere dig, og søvnforstyrrelser.

 

Her skal du igen være særlig opmærksom på varigheden, oplever du disse symptomer i 2 uger, så skal du søge hjælp med det samme – da det kan være tegn på depression. Uanset hvilke tanker du går med, så skal du tage en snak med en psykolog.

Angst – det skal du være opmærksom på

Angst hænger sammen med vores overlevelsesinstinkt, og når vi føler angst så er det vores krop der går i en overlevelsestilstand. Du kan opleve hjertebanken, rystende hænder, svedige håndflader, tunnelsyn, svimmelhed, mundtørhed, og en trang til at flygte – din krop går i alarmberedskab.

Du kan opleve disse symptomer i helt almindelige hverdagssituationer, og når du gør dette, så lider du højst sandsynligt af angst. Angst kan føles som en kvælende fornemmelse, og du kan føle at du ikke kan leve dit liv på en normal måde, det værste er at du inderst inde ved at der ikke er nogen grund til det, men din krop reagerer bare med disse symptomer.

Oplever du dette så er det en utrolig god idé at opsøge en psykolog og snakke om problemerne, så du kan få et angstfrit liv.

 

 

 

 

 

Indlæg oprettet 8

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Relaterede indlæg

Gå i gang med at taste din søgning herover og tryk enter for at søge. Tryk ESC for at annullere.

Tilbage til toppen