4P-modellen, også kendt som marketingmix-modellen, er en model til markedsanalyse, som virksomheder bruger til at planlægge og gennemføre marketingstrategier. 4P-modellen opdeler komponenterne i en markedsføringsstrategi i fire nøgleområder: produkt, pris, sted (distribution) og markedsføring. Hvert af disse områder skal behandles, for at en virksomhed kan skabe en effektiv markedsføringsstrategi. Læs mere på https://inzights.dk/
Produkt
Det første P i 4P-modellen står for produkt. En virksomheds produkt er den vare eller tjenesteydelse, som den leverer til sine kunder. Når virksomhederne udarbejder en markedsføringsstrategi, skal de overveje, hvad deres produkt er, og hvordan det kan placeres på markedet.
Pris
Det andet P i 4P-modellen står for pris. Pris er den det beløb, som en kunde er villig til at betale for et produkt. Når virksomhederne fastsætter priserne, skal de tage hensyn til deres målmarked og til, hvad de er villige til at betale.
Place
Det tredje P i 4P-modellen er stedet. Ved sted forstås de distributionskanaler, som en virksomhed bruger til at få sit produkt ud til kunderne. Når virksomhederne udvikler en markedsføringsstrategi og markedsanalyse, skal de overveje, hvordan deres produkt vil blive distribueret, og hvor det vil blive solgt.
Promotion
Det fjerde og sidste P i 4P-modellen er markedsføring. Salgsfremstød henviser til de markedsføringsaktiviteter, som en virksomhed iværksætter for at fremme sit produkt. Når virksomhederne udvikler en markedsføringsstrategi, skal de overveje, hvordan de vil markedsføre deres produkt, og hvilken blanding af markedsføringskommunikation de vil anvende.
4P-modellen er blot en af de rammer, som virksomheder kan bruge til at udvikle deres markedsføringsstrategi. Der findes mange andre modeller og rammer, men 4P-modellen er et godt sted at starte for virksomheder der leder efter en ramme at sætte deres andre markedsføringsaktiviteter ned i. Den giver en struktur, som virksomheder kan bruge til at planlægge og gennemføre deres markedsføringsaktiviteter. Så hvis du er begyndt at udvikle din markedsføringsstrategi og markedsanalyse, så tænk over, hvordan du kan anvende 4P-modellen på din virksomhed.